Hoe voorkom je medicatie afhankelijkheid?


the Quick Version
Regelmatig zijn mensen afhankelijk van hun medicatie. Ellendig genoeg want het brengt ook vaak verslavingen met zich mee, en niet eens altijd de makkelijkste. En dat terwijl medicatie natuurlijk niet zozeer een “oplossing” is van een probleem. Maar veel meer een voorwaarde zodat je in staat gaat zijn om aan een probleem te werken.
Om dat te bespoedigen raad ik vaak aan een oefening te maken van jouw medicijninname.


Hoe dan? Lees:

the Longer Version

Hoe voorkom je medicatie afhankelijkheid?

Laten we wel zijn medicatie gebruik is soms nodig. Paniek en slapeloosheid kunnen een vicieuze cirkel opstarten die soms alleen met medicatie te doorbreken is.
Maar aan de andere kant wil je ook niet veroorzaken dat je verslaafd raakt of afhankelijk wordt van die medicatie.

Het punt is dat afhankelijkheid ook makkelijker optreedt als je de dingen die je bereikt alleen aan het slikken van een pil ophangt.

Daarom de tip: maak een oefening van het slikken van jouw medicatie.

…..

Actief medicatiegebruik versus passief slikken

Als je medicatie slikt om te gaan slapen, poets je tanden en bereid dan de slaap voor. Trek je pyama aan of trek je kleren uit, ga even rustig zitten op de rand van het bed en neem de medicatie in met een slok water en ga in bed liggen. Luister naar je adem of voel hoe jouw lichaam het matras raakt. Misschien kan je een ontspanningsoefening doen of ken je een ademoefening waar je rustig van wordt. Je kan proberen om zelf op eigen kracht zo veel mogelijk slaperigheid en rust te laten ontstaan in de zekerheid dat het ook zal lukken omdat de medicatie zo jouw oefening zal gaan helpen.
Door zo te werken wordt in jouw hoofd niet alleen maar verbinding gelegd tussen pil-is-slapen maar juist ook met een-oefening-die-ik-zelf-doe-en-slapen.

…..

Voor medicatie bij angst of zelfs paniek aanvallen geldt hetzelfde. Je kan die pil poppen en wachten tot die pil het werk doet. Maar je kan ook die medicatie slikken en dan rustig gaan zitten, de zwaartekracht voelen, de adem diep in je lichaam voelen komen en gaan, de adempauze onderzoeken en de hyperventilatie zelf opvangen.

in… uit… … pauze .. in… uit… … pauze .. in… uit… … pauze ..

Merk hoe je angstige brein ook angstige gedachten maakt en snap dat je die angstige gedachtes en gevoelens zèlf maakt. Dat betekent dus helaas niet dat je daar ook gelijk mee zou kunnen stoppen om ze te maken! Dat is véél te makkelijk gedacht (ook al zijn er helaas een hoop behandelaars die dat denken). Maar het is inderdaad wèl jouw angstig brein dat jouw angstige gedachten maakt. En het is goed om dat te weten en het is goed om te weten dat je die de inhoud van die gedachten mogelijk niet al te serieus hoeft te nemen.
Paniek is lastig. Paniek zorg voor een disbnalans die maakt dat jouw prefrontale cortex (het denk-deel van jouw brein) even niet goed meer werkt, zodat ie niet in staat is om de emotionele delen van jouw brein adequaat te remmen.
Doe het jezelf niet aan dat je al te hard gaat “moeten” want al dat moeten fokt je alleen maar op. Veel “moeten” geeft vaak alleen maar méér paniek.

ont-moeten geeft vaak veel meer oplossing bij paniek en slapeloosheid

…..

Zie jouw pillen (die je hopelijk slikt op doktersrecept) als een soort van brace die jou in staat stelt om de oefeningen te doen zodat je sterk genoeg wordt om dingen zonder brace te kunnen gaan doen.
Het doel is dat jij het zelf leert en dat liefst in een week of drie want de meeste slaap- en angstmedicatie werkt niet goed meer na een week of drie à vier (en dat is trouwens ook het moment dat de verslavende factoren beginnen te ontstaan bij bijvoorbeeld de veel voorgeschreven benzodiazepinen).
Dus dat moet je liefst net voor die tijd genoeg geoefend hebben zodat je niet meer van die chemicaliën afhankelijk bent maar van je eigen oefeningen.

…..

Mocht je contact hebben met iemand die ruime ervaring heeft in het opvangen van stress of mocht je ander vragen willen stellen +klik hier+
contact pagina: +klik hier+

Als je aanvullingen of opmerkingen hebt: plaats hieronder een reactie…

Sinds ruim een kwart eeuw werkzaam als therapeut / supervisor. Gespecialiseerd in behandeling van controleverlies door verslavingen. Ik ben niet bezig met veroordeling van taboes. Ieder maakt de keuzes zoals hij/zij wil. Het draait erom dat we samen die keuzes zo maken dat je een gelukkig mens bent. Het is aan mij om daar helder en praktisch uitleg over te geven en je te helpen bij het zetten van stappen, het is aan jou om de stappen te zetten. Samenwerking staat voorop.

Tagged with: , , , , ,
Geplaatst in Oefening, Uitleg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s