Het unconference-model om kennis en ervaringen te delen, contacten te krijgen


Unconference

Unconference (Photo credit: jdlasica)

the Quick Version
Het unconference-model om kennis en ervaringen te delen en om organisaties te verbeteren kom je de laatste tijd vaker tegen. Soms is het slechts een mooie slogan om mensen naar een doorgeorganiseerde sales-pitch toe te lokken (onder kenners is het inmiddels een ‘hotte’ term). Maar een echte unconference is een schitterende manier om kennis te delen en contacten op te doen in de richting van de gezamenlijke interesses.
Een unconference (NL: onconferentie) is een namelijk bijeenkomst van gemotiveerde mensen die draait op het principe van zelforganisatie. Een unconference draait op de belangrijkste menselijke emotie: de interesse! De belangrijkste regel die leidend is bij dit soort bijeenkomsten is de wet van Owen. Dat is de “law of mobility,” , inmiddels beter bekend als “the law of two feet.”


Lees meer over unconferences en the law of two feet:

the Longer Version

Een unconference is vooral: een mogelijkheid! en mogelijkheid om  kennis te vergaren, om jouw expertise of interesse te laten zien, om contacten op te doen!

Oorsprong

De organisatieadviseur Harrison Owen introduceerde in het midden van de jaren ’80 dit soort conferenties toen hij bemerkte dat mensen tijdens zijn conferenties vaak eigenlijk de koffiepauzes belangrijker vonden dan alle formeel uitgevoerde sessies en workshops. Op basis van zijn op zijn ervaring als peace corps organisator in Afrika, besloot hij om conferenties op een ‘nieuwe’ manier te organiseren, analoog aan overlegstructuren uit de Afrikaanse cultuur. Daar kwamen namelijk op een soort van ‘dorpsmarkt’ diverse groepen mensen samen om te discussiëren over complexe vraagstukken. Dat bleek een ietwat chaotische, maar uiterst productieve manier van praten -voor mensen die gemotiveerd zijn- om met elkaar samen te werken rond een bepaald onderwerp.
In eerste instantie noemde hij zijn zelf-organiserende meetings “open space” maar dit werd in de media al snel verbasterd tot “open space technology” en zo werd dat dus de naam van deze manier van het organiseren van kennisuitwisseling onder geïnteresseerden.

Deze “Open Space Technology” blijkt een effectieve en innovatieve vorm van vergaderen voor mensen die werkelijk interesse hebben in een bepaald onderwerp, mensen die state of the art geïnformeerd zijn en willen worden. Een dergelijke ‘conferentie’ heeft geen formele structuur en mist bijvoorbeeld keynote sprekers, organisator cabines, en geen voor afgesproken schema’s. In plaats daarvan, zitten de deelnemers gezamenlijk in een ruimte of organiseren zelf hun eigen discussies, of hun ‘meditaties’, hun ‘topics’ of workshops.

English: The Sweden Social Web Camp 2011 Satur...

English: The Sweden Social Web Camp 2011 Saturday Unconference grid (Photo credit: Wikipedia)

Structuur van een unconference

De “op een oplossing gerichte” open source bijeenkomsten verschillen soms iets van de -naar aanleiding van de open space technology-gedachte- bijeenkomst van gezamenlijk geïnteresseerden om van elkaar te leren.
Unconferences lijken op het eerste gezicht geen echte structuur te hebben, maar in de praktijk blijkt het juist door het meer complexe, dynamische en creatieve vermogen van de groep een robuust format te zijn in vergelijking tot management- of expert-georiënteerde conferenties.

Juist het onconventionele karakter en de oprechtheid waarmee mensen gepassioneerd kunnen zijn over “hun ding” maakt vaak een unconference-dag vaak tot een dag waar onderling leren, een beetje emotie, contacten leggen en samenwerking om de eerste plaats vechten.

In een unconference is het de bedoeling om organisch te groeien op basis van de input van iedereen, aan de hand van een gezamenlijke interesse, in een dagdeel of gedurende meerdere dagen, afhankelijk van de agenda en de input en samenwerking van de diversiteit van mensen.

praktische: Unconferences kan je organiseren met ‘groepen’ van slechts vijf mensen tot groepen met meer dan 2000 participanten.

…..

Wie zijn de sprekers? En wie luisteren er toe?

Een unconference is voor veel mensen in het eerste begin een beetje een ongemakkelijke ervaring omdat zij er aan gewend zijn dat er goed voor hen gezorgd wordt op een conferentie. Daar betaal je dan ook goed voor maar op een goed georganiseerde conferentie wordt je van voor tot achter in de watten gelegd en hoef je eigenlijk weinig actief te zijn.
Maar een unconference lijkt totaal niet op een conferentie (ook al worden ze regelmatig in conferentie-huizen georganiseerd). Als je gaat zitten wachten op een prachtig moment dat zich vanzelf zal ontvouwen dan heb je zojuist voor jezelf een teleurstelling georganiseerd.

Een beetje ongemakkelijk punt vaak voor structopaten, maar door de creatieve ruimte van een unconference is de structtuur vaak nogal vaag of liever gezegd: flexibel.
Wie zijn de sprekers en wie de toehoorders? Het antwoord is: jij!

 de aanwezigen die er zijn, dat zijn de aanwezigen die er moeten zijn.

Misschien is er slechts een enkeling geïnteresseerd in het onderwerp dat jouw interesse heeft. Dat is mooi. Mogelijk weten jullie allebei de helft (en met een beetje mazzel is dat niet dezelfde helft). Niemand hoeft “de specialist” te zijn waar je naar gaat zitten luisteren.

Zèlfs als je de enige zou zijn en er is geen enkel ander onderwerp dat jou hier kan  interesseren.. dan heb je ineens de tijd om na te denken over jouw ding.

Een kostbaar goed tegenwoordig: tijd.. en hopelijk wil je dan toch wel blijven om in de slotronde iets te zeggen over wat het jou gebracht heeft om daar even over na te kunnen denken. Want minstens kan je hier mensen laten weten dat jij je voor dit onderwerp interesseert en mogelijk is er naar aanleiding van jouw diepe gedachten iemand die snapt dat ie contact met jou wil opnemen.

Wet van Owen, de “law of mobility,” beter bekend als
“the law of two feet.”

De duur van de sessies dan?

Want zo mogelijk nog ongemakkelijker is de volgende regel: “de tijd die een sessie heeft geduurd, dat is de tijd die een dergelijke sessie moest duren”. Meer tijd was blijkbaar niet nodig om tot een nieuw idee te komen, om voldoende geïnformeerd te worden of om tot het inzicht te komen dat het hele onderwerp toch minder interessant is dan dat je dacht.

“Als we hier allemaal willen gaan zitten consumeren dan gebeurt er niets… Als jij iets wilt, doe het!”

Mogelijk is er iemand die alles weet van jouw onderwerp èn die ook nog eens een keertje zin heeft om zijn/haar tijd te besteden aan jou om dat uit te leggen (onthoudt, die persoon heeft ook betaald om mee te doen aan een unconference voor zichzelf). Mogelijk heb je ineens de tijd om te mediteren over een onderwerp dat jou interesseert, mogelijk heb je ineens de tijd en de ruimte om op te discussiëren over een onderwerp dat jou bezig houdt met iemand die net zo geïnteresseerd is als jij. Mogelijk claim jij een ruimte waar je een expert kunt uitnodigen zodat je de voorwaarde maakt waarin iemand zijn kennis aan jou kan delen, mogelijk kan je zó iemand verleiden om jou te vertellen waar jij nieuwsgierig naar bent.

Gá voor jouw interesse! Werk samen, combineer onderwerpen, vul aan, werk mee, vraag, verleid, inspireer tot… en als je niet langer het gevoel hebt bij te dragen aan hetgeen op dat moment in die ruimte gebeurt, of als je voor jou gevoel niet langer een bijdrage krijgt… wandelen! 

…..

Daarmee komen we op het punt: Verantwoordelijkheid!

Belangrijk is in dit model de verantwoordelijkheid die iedereen voor zichzelf èn voor het geheel neemt in “the law of 2 feet”. En dat gaat voor mensen in het begin soms best ver. Want zelfs als jij zelf de presenter bent van een onderwerp en je merkt dat “klaar bent met dat onderwerp” dan… lopen (naar de plek waar je wilt zijn). Natuurlijk rond je eerst even netjes af, of je overhandigt de microfoon aan een volgende spreker die er misschien wel helemaal voor gaat op dat moment.

You are the one that is going to teach
and learn!

…..

Enric Senabre Hidalgo at 2007 Citizen Journali...

Enric Senabre Hidalgo at 2007 Citizen Journalism Unconference. (Photo credit: Wikipedia)

Als jij iets wilt, doe het!

Jij hebt jouw ideeën en fantasieën, ook al heb je de misschien de kennis of de praktische ervaring niet. Je hebt de passie voor het onderwerp. Dáár draait alles om  in het unconference model!
De brandstof van een unconference is de gezamenlijke passie en nieuwsgierigheid. Unconferences zijn vaak zulke “hot & happening” bijeenkomsten omdat deze energie niet verkwist wordt aan hoffelijkheid en vorm. Als iets je niet langer interesseert dan hoef je niet te blijven zitten. In een unconference is dat het moment om te bedenken hoe je netjes opstaat, de wel-geïnteresseerden in hun waarde latend, op zoek naar de dingen waar jouw interesse wèl ligt.
Òf je gaat de discussie aan. Want vaak zijn de dingen die we maar “slikken” op endere niveaus gewoon niet waar. Durf jij het aan om op te komen voor jouw mening terwijl je bereid blijft iets bij te leren?

…..

Als jij iets wilt weten: organiseer jouw vraag!

Mogelijk is jouw vraag gesneden koek voor iemand anders in deze groep. Maar is jouw interesse mogelijk precies het lontje in het kruitvat dat het plezier geeft om er over te praten. Hoeveel professoren zijn niet afgebrand omdat zij niet konden herkennen wie er nou eigenlijk geïnteresseerd was in hun verhaal. Jij kan jouw interesse tonen door een vraag te formuleren.

De brandstof is nieuwsgierigheid en het smeermiddel is een klein likje vergevingsgezindheid maar niet(!) zo veel dat alles helemaal gladjes verloopt en er geen enkele wrijving meer ontstaat.

“zonder wrijving geen glans!”

Er is altijd te weinig tijd

Steevast zie je dat er aan het eind van een geslaagde unconference nog een aantal workshop ongedaan zijn, een aantal topics onbesproken, een aantal open eindjes liggen. Zorg ervoor da je emailadressen, telefoonnummers uitwisselt zodat je mag verwachten dat er nog een follow-up komt (ongeorganiseerd door de organisatoren van de dag maar omdat je elkaar nog wilt spreken of wilt horen over een onderwerp). Soms moet het proces een beetje op gang komen en merk je pas halverwege de dag wat de mogelijkheden eigenlijk wel niet zouden zijn.

er is altijd te weinig tijd

En dat is eigenlijk ook geen slecht idee. Dat creëert misschien ook wel juist dat gevoel van actualiteit dat er alleen vandaag kan gebeuren wat er vandaag kan gebeuren.

zonder druk geen ontbranding

…..

Daarmee komen we op een laatste punt:

De verantwoordelijkheid voor jouw dag.

Je zult me vaak horen zeggen: “Deze dag is uniek, een schitterende mogelijkheid en hij gebeurt maar één keer. Al de kennis die hier vandaag aanwezig is die is alléén vandaag aanwezig. De mate waarin jij daarvan kan genieten hangt af van jouw eigen inzet. Als jij jouw interesse niet op de agenda zet dan heb je waarschijnlijk best een vervelende dag.
Maar waarschijnlijk ben je dan ook niet opgekomen voor alle kennis die jij hebt. Dan heb je waarschijnlijk je ook niet laten aansporen om de mensen te laten zien waar zij geïnteresseerd in hadden kunnen zijn: jouw kennis, jouw ervaringen. Zelfs jouw fouten, de fouten die jij gemaakt hebt waar jij van geleerd hebt en waar anderen van zouden hebben kunnen leren als jij de moed had gehad om ze te vertellen.”

Kansai Wikimedia Unconference 20100626 timetable

Kansai Wikimedia Unconference 20100626 timetable (Photo credit: Wikipedia)

You are the one that is going to learn
..and teach.

…..

Mocht u zelf een unconference willen organiseren dan zal ik daar graag bij helpen.


Zie ook: iets meer over onconferenties a.k.a. #unconference a.k.a. open space technology

…..

contact pagina: +klik hier+

Advertenties

Sinds ruim een kwart eeuw werkzaam als therapeut / supervisor. Gespecialiseerd in behandeling van controleverlies door verslavingen. Ik ben niet bezig met veroordeling van taboes. Ieder maakt de keuzes zoals hij/zij wil. Het draait erom dat we samen die keuzes zo maken dat je een gelukkig mens bent. Het is aan mij om daar helder en praktisch uitleg over te geven en je te helpen bij het zetten van stappen, het is aan jou om de stappen te zetten. Samenwerking staat voorop.

Tagged with: , , , , , ,
Geplaatst in Denkvoer, Organisatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s